We vinden het belangrijk om de kinderen die bij ons op school zijn goed te volgen in hun ontwikkeling. Door samen te werken met de peuterspeelzaal en de kinderopvang krijgen wij vroegtijdig gegevens van ontwikkelingen van de kinderen. Hierdoor ontstaat een doorgaande lijn van de peuterspeelzaal en de kinderopvang naar de basisschool. Om de kleuterontwikkeling te volgen worden registratiemodellen gebruikt.
Kinderen uit de groepen 3 t/m 8 worden gedurende het hele schooljaar getoetst aan de hand van de gebruikte methodes op school. De scores worden genoteerd in ons leerlingvolgsysteem.
Naast de methode-gebonden toetsen gebruiken we ook methode-onafhankelijke toetsen voor de vakken technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling. Hiervoor gebruiken we de IEP-toetsen. Twee keer in het schooljaar nemen we deze toetsen af: in de periode januari/februari en mei/juni. Al deze resultaten worden besproken met de IB (intern begeleider) en de leerkracht.
In groep 8 wordt in februari de doorstroomtoets (voorheen de eindtoets) afgenomen.
Daarnaast nemen we eind groep 7 en november groep 8 de IEP-advieswijzer af. Deze toets meet niet alleen de leeropbrengsten, maar ook de sociale- emotionele ontwikkeling, de leeraanpak en het creatief vermogen van een leerling.
Twee keer per jaar krijgen alle kinderen van groep 2 t/m 8 een rapport/portfolio. In groep 1 krijgen de kinderen die drie maanden of langer onderwijs hebben gehad eind januari een geschreven rapport. Aan het eind van groep 1 krijgen de kinderen een rapport/portfolio. De instroomgroep krijgt na drie maanden onderwijs een geschreven rapport.